Muistan lämmöllä aikoja, jolloin tietokoneet olivat uusia ja jännittäviä. Tuolloin vihreä näyttö oli yleinen ja tietokonepelit liikkuivat yleensä vain muutaman ruudun sekunnissa. Ikkunoiden sijaan meillä oli BASIC ja sitten DOS. Tavallaan pidän parempana tekniikan tapaa siihen aikaan, koska se tuntui edelleen jännittävältä ja se tuntui melkein “elitisiltä”. Jotta voit käyttää teknologiaa siihen aikaan, sinun täytyi olla nörtti. Voisit istua koodaamassa hehkuvan näytön edessä ja tuntea olevansa jonkun vieraan ja siistin partaalla.
Nykyään meillä on Apple ja kaikki tekniikka on isoäitiystävällistä.
Suurin osa tekniikasta kuitenkin. Tietysti on vielä joitain tekniikan alueita, jotka ovat vielä kehittymässä ja jotka ovat vielä hieman karkeita. Nämä ovat tekniikoita, jotka eivät ole vielä hiottuja ja täydellisiä, ja yksi parhaista esimerkeistä siitä on Oculus Rift ja virtuaalitodellisuus yleensä. Kuluttajat eivät voi edes ostaa Oculus Riftiä vielä… ja kun saat sellaisen, sinun on kohdattava “screen door” -efekti, matalaresoluutioiset “indie-pelit” ja tonnia johtoja kaikkialla. Tuntuu kuin olisimme palanneet 80-luvulle!
Näin se ei tietenkään pysy, ja pian VR-tekniikka on kaupallista – varsinkin nyt Facebook on kiinnostunut. Vaikka tämä saattaa olla huono uutinen maanalaiselle yhteisölle, se tarkoittaa, että alalle menee paljon enemmän rahaa ja kehitystä… niin miltä VR 2.0 näyttää? Miltä VR 10.0 näyttää?
Transdermaalinen kallon stimulaatio
Transdermaalinen kallon stimulaatio on räikeä nimi futuristiselle teknologialle, jonka asetat päähäsi stimuloidaksesi tai lukeaksesi hermoimpulsseja. Lyhyesti sanottuna tämä voi poimia tai stimuloida laukaisua aivoissasi, jotta voit saada aikaan henkisiä tiloja tai antaa sinun hallita koneita mielelläsi. Tätä on jo käytetty loistaviin tarkoituksiin halvaantuneille potilaille ja muille – olemassa on jo tekniikkaa, jonka avulla ihmiset voivat liikuttaa hiirtä mielellään. Sillä välin tutkimukset ovat onnistuneet saamaan aikaan “autismin” tiloja ihmisissä väliaikaisesti stimuloimalla tai tukahduttamalla tiettyjä aivojen osia.
Tällä on valtavia sovelluksia, kun ajattelee sitä VR:n kontekstissa. Kuvittele, että pystyt stimuloimaan jonkun aivoja, jotta he tuntevat olonsa kylmäksi, tai annat heidän käyttää ajatuksiaan yksin syötteenä. Sen sijaan, että katselisit kuvia näytön kautta, voit nähdä ne suoraan näköhermosi kautta. TDCS ei ole vielä lähelläkään näin tarkkaa… mutta 10 sukupolven kuluttua se voi todella olla.
Tällä voi olla valtavia seurauksia niille, jotka liikkuvat pyörätuoleilla ja . Nämä ihmiset voisivat aidosti kokea kävelyn uudelleen VR:ssä.
Ja tällä voi olla myös muita hämmästyttäviä seurauksia. Tietenkin se tarjoaisi realistisimman mahdollisen VR-kokemuksen, mutta enemmänkin se voisi mahdollistaa todella muuttavia kokemuksia. Kuvittele, että pystyt vääntämään havaintosi pelkän ajatuksen kautta tai käyttämällä terapeuttista sovellusta, joka toimisi aivoidesi kanssa.
Tämä on vain Oculus Rift 10.0:n jäävuoren huippu.